文化庁アートクリティック事業
お知らせ
令和6年度 批評家海外派遣|被派遣者3名
2024-12-25

批評的言説の蓄積とグローバルなアートシーンとのネットワーク構築を目指し、文化庁アートクリティック事業では、国内の有望な批評家を海外に派遣しています。この事業は、美術分野における批評活動の拡大と国際的な交流の促進を目的としています。

派遣された批評家は、派遣先地域の社会的・文化的文脈やアートシーンとの結びつきを学び、批評的思考を磨くとともに、現地の専門家とのネットワークを築くことを目指します。

For contemporary Japanese art to assert itself on the global stage, it is essential to build a robust critical discourse and establish a network within the international art scene. The Program aims to expand critical activities in the field of art and promote international exchange by dispatching promising domestic critics abroad.

The dispatched critics will study the connections between the cultural and social discourse of the host region and its art scene, refining their critical analytical skills in contemporary contexts and actively seeking to establish relationships with local experts.

 

勝俣 涼|Katsumata Ryo

批評家
派遣先:ニューヨーク(米国)
派遣期間:2024年7月中旬〜2025年1月上旬

Art Critic
Area of Dispatch: USA (New York)
Period of Dispatch: from late-July, 2024 to mid-January, 2025

1990年生まれ。武蔵野美術大学大学院造形研究科修士課程芸術文化政策コース修了。彫刻を主とする研究・批評。主な論文に、「彫刻とメランコリー—マーク・マンダースにおける時間の凍結—」(『武蔵野美術大学 研究紀要 2021-no.52』、武蔵野美術大学、2022年)など。主な評論に、連載「コンテンポラリー・スカルプチャー」(『コメット通信』、水声社、2022年)、「戸谷成雄、もつれ合う彫刻——「接触」をめぐる身体と言語の問題系」(『戸谷成雄 彫刻』[展覧会カタログ]、T&M Projects、2022年)、「白色の振動——若林奮《所有・雰囲気・振動——森のはずれ》をめぐって」(『若林奮 森のはずれ』[展覧会カタログ]、武蔵野美術大学美術館・図書館、2023年)など。

Ryo Katsumata (b.1990) obtained an MA in Arts Policy and Management at Musashino Art University. His primary field of writing is art criticism on modern and contemporary sculpture. His academic articles include “Sculpture and Melancholy: The Frozen Moment in the Works of Mark Manders” (Bulletin of Musashino Art University 2021-no.52, Musashino Art University, 2022). His writings in art criticism include “Contemporary Sculpture” (Comet-tsushin, Suiseisha, 2022 *Serial article), “The Entangled Sculpture of Toya Shigeo: Contact-Based Frameworks of Body and Language” (The exhibition catalog of Toya Shigeo: Sculpture, T&M Projects, 2022), “White Oscillation: On Isamu Wakabayashi’s Possession, Atmosphere, Oscillation: Outskirts of a Forest” (The exhibition catalog of Isamu Wakabayashi: Outskirts of a Forest, Musashino Art University Museum & Library, 2023).

[PDF]
「戸谷成雄、もつれ合う彫刻――「接触」をめぐる身体と言語の問題系」(『戸谷成雄 彫刻』[展覧会カタログ]、T&M Projects、2022)

“The Entangled Sculpture of Toya Shigeo: Contact-Based Frameworks of Body and Language” (Toya Shigeo: Sculpture, T&M Projects, 2022)

Photo by Taro Karibe

 

きりとりめでる|Kiritorimederu

批評家
派遣先:メルボルン、ブリスベン(オーストラリア)
派遣期間:2025年1月中旬〜3月中旬

Critic
Area of Dispatch:Melbourne and Brisbane, Australia
Period of Dispatch: from mid-January to mid-March, 2025

@kiritorimederu (X/旧Twitter)|@kiritorimederu(Instagram)

1989年鹿児島生まれ。美術批評家。2016年に京都市立芸術大学大学院を修了。デジタル写真論の視点を中心に研究、企画、執筆を⾏なっている。著書に『インスタグラムと現代視覚⽂化論』(共編著、BNN新社、2018)がある。来場者数43万人を突破した2022年の「T3 Photo Festival Tokyo2022」(東京駅八重洲口エリア)ゲストキュレーター。近年の主な論考に「コンテンポラリー・アートの場としての長谷川白紙と過剰な装飾」(『ユリイカ』2023年12月号)、「うろつく指先―写真作品における環境と技術」(『写真批評 復刊1号』2023年)、「技術と歴史的意識と個々人と」(恵比寿映像祭、2023年)など。

Kiritorimederu (b.1989) is an art critic. She completed MA at Kyoto City University of Arts in 2016. Currently, she serves as a part-time lecturer at Okinawa Prefectural University of Arts, Onomichi City University, and the Japan Institute of Photography and Film. Her research, curatorial work, and writing focus primarily on the perspective of digital photography theory.  She co-authored the book Instagram and Contemporary Visual Culture (BNN, 2018). She was a guest curator for the 2022 “T3 Photo Festival Tokyo 2022” (Yaesu area, Tokyo Station), which attracted over 430,000 visitors. Recent notable writings include “Hasegawa Hakushi as a Site for Contemporary Art and Excessive Decoration” (Eureka, December 2023 issue), “Wandering Fingertips: Environment and Technology in Photographic Works” (Photo Criticism, Revival Issue No. 1, 2023), and “Technology, Historical Consciousness, and Individuals” (Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions, 2023.)

[PDF]

「発話化する写真、その剥離――「写真関連年表」と探る写真とその視覚性」(『現在地のまなざし 日本の新進作家 vol.21』[展覧会カタログ]、東京都写真美術館発行 、2024)

(Liberation from) Photographs as Speech: Exploration of Photographs and their Visuality in the “Photography-Related Chronology” (The Gaze of the Present: Contemporary Japanese Photography vol. 21, Tokyo Photographic Art Museum, 2024)

Illustrated by Yuu Yamamoto

 

中尾拓哉|Nakao Takuya

批評家
派遣先:ロンドン(英国)
派遣期間:2025年1月中旬〜3月中旬

Art Critic / Scholar
Area of Dispatch: London, UK
Period of Dispatch: from mid-January to mid-March, 2025

1981年生まれ。多摩美術大学大学院美術研究科博士後期課程修了。博士(芸術)。美術批評・芸術学。著書に『マルセル・デュシャンとチェス』(平凡社、2017年)。監訳書にマシュー・アフロン『デュシャン 人と作品』(フィラデルフィア美術館、2018年)。編著書に『スポーツ/アート』(森話社、2020年)、『SUPER OPEN STUDIO——制作と生活の集合体』(Super Open Studio 2023実行委員会、2024年)。主な論文に「豊嶋康子の方法序説——フレームとシステム」『豊嶋康子 発生法──天地左右の裏表』(書肆九十九、2024年)。近年のキュレーションに「メディウムとディメンション:Liminal」(柿の木荘、東京、2022年)および「メディウムとディメンション:Apparition」(青山目黒、東京、2023年)など。現在、女子美術大学、多摩美術大学、東京藝術大学、東京工業大学、東京造形大学、立教大学、早稲田大学非常勤講師。

Nakao Takuya (b.1981) completed his doctoral studies at the Graduate School of Art, Tama Art University, earning a Ph.D. in Art. Specializing in art criticism and aesthetics, his notable works include Marcel Duchamp and Chess (Heibonsha, 2017), and he served as the supervising translator for the Japanese edition of Matthew Affron’s The Essential Duchamp (Philadelphia Museum of Art, 2018). He has also edited and co-authored works such as Sports/Art (Shinwasha, 2020) and SUPER OPEN STUDIO – Collective of Creation and Life (Super Open Studio 2023 Executive Committee, 2024). Among his key academic papers is “ Discourse on the Methods of Yasuko Toyoshima: Frame and System” in Yasuko Toyoshima: Origination Method (Shoshi Tsukumo, 2024). Recent curatorial projects include Medium and Dimension: Liminal (Kakinokisou, Tokyo, 2022) and Medium and Dimension: Apparition (Aoyama Meguro, Tokyo, 2023). He currently serves as a part-time lecturer at Joshibi University of Art and Design, Tama Art University, Tokyo University of the Arts, Tokyo Institute of Technology, Tokyo Zokei University, Rikkyo University, and Waseda University.